Wednesday, March 11, 2015

Cuti-Cuti ke Ho Chi Minh City, Vietnam


Cuti- cuti ker Ho Chin Minh City, Vietnam.... 24 -27 Jan 2015

Assalamuaikum ... lama tul dah x buka blog ni... bz sesangat.. sebenarnya banyak benda aku nak upload kat dalam blog ni.. tp mmg masa tu xde.. jadi pagi ni tetiba je ada peluang.. jadi apa lagi terus aku buka balik blog ni. Sebenarnya dah lupa paswood pun. Cuba byk kali baru boleh buka he3..

Nak ujung-ujung bln satu  tu aku ada p bercuti ngan keluarga.. Ni planning lama dah.. Jadi hari yang ditunggu pun tiba....



Naik Air Asia.........


 Lapangan Terbang Vietnam.. 


Masa aku sampai tu, aku naik bas je ke hotel, tp kat sini kalo bawa beg besar. Dia akan kira macam penumpang gak.. Tambangnye x la mahal pun . Sorang dalam RM0.90 jer.. Bila dah sampai hotel... biasa la.. perut yang kelaparan. apa lagi cari la kedai makan dulu..



Kedai makan kat tempat aku tinggal ni  x susah sangat nak cari kedai makan halal. tapi cuma antara sedap ngan x sedap jer la. Harga makan kat sini agak mahal juga.  Nasi goreng.. bihun goreng sepinggan dalam RM15.00 tu belum masuk air lagi. Kalau tomyam RM25 sorang makan.
Selama 4 hari , 3 malam aku di Ho Chi Minh ni aku p sume kedai-kedai makanan halal yang ada kat situ. Antaranya.. Restoran Hajah Basiroh,  Kedai Muslim Amin Halal 2,Amin Halal 1,  Restoran Seri Pinang, Kampung Melayu Halal Restoran. Rasanya Restoran Seri Pinang la yang sedap kena ngan tekak aku..

 
Ni makanan kat  Restoran kedai Seri Pinang


Teksi Vinasun

Lagi 1, kalau korang nak naik teksi jalan2 ke Ben Than Market, Post Office di mana-mana sekitar tu, kalau memerlukan naik teksi. Naik Teksi yang ada lambang Vinasun je tau. Sbb teksi tu diiktiraf dan harga tambang nye mmg murah sebb ikut meter. Teksi ni ada no pendaftaran dia. Jadi kalau apa2 kita boleh komplen. Jangan naik sembarangan teksi. Sbb nanti korang kena sembelih. Sebb aku dah kena. Tambang p rm 20 jer. Bila balik naik teksi lain, kena RM120. mmg x logik..

Ni Ulat Teksi yang menipu tu.. Belakang cermin dia xde no. Kod. jadi kalo apa2 terjadi nak komplen x leh..  Jadi korang hati2 la yer.


 Ni beberapa pic yang aku amik kat Ho Chi Minh... pic ni jer yang ada dalam phone aku yang lain sume dalam kamera. Sory..he3



Nak jalan-jalan kat Ho Chi Minh ni x perlu risau.. sbb orang Vietnam kat sini pandai cakap melayu. Berbelanja pun xde masalah.. Duit RM pun diorang terima. Duit Dong tu cuma diperlukan untuk bayaran Hotel, Teksi, Tambang Bas, Masuk Toilet ngan untuk makan jer. Kalau nak beli barang-barang kat Ben Thant Night Market.. bagi wet RM pun diorang terima. Even beli air kelapa pun diorag terima wet RM kita tu.





-Apa-apa pun kalau korang nak bercuti.. rancang2 la k. Mmg syok la p, tp x puas. mungkin aku akan pegi lagi. Sbb x sempat nak  tempat bersejarah.. Sungai Mekong, Chu Chi tunnel tu sbb mak aku x larat berjalan sbb kaki dia sakit baru pas excident seminggu sebelum tu...


-ADIOS-



No comments:

Post a Comment